کد مطلب:301270 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:238

از خداوند


ای احمد! اگر تو نبودی افلاك را نمی آفریدم، و اگر علی نمی بود تو را نمی آفریدم و اگر فاطمه نبود شما دو تن را نمی آفریدم.

(كشف الآلی، تالیف صالح بن عبدالوهاب بن عرندس) [1] .



[1] دانشمند فرزانه آقاي ميرجهاني در كتابش «الجنه العاصمه / 148» گويد: به حضور دانشمند بزرگوار و محقق بزرگ شيخ محمد سماوي صاحب كتاب «ابصار العين في انصار الحسين عليه السلام» در كتابخانه اش شرفياب شده و بعد از كسب اجازه به سير و گردش مختصر در آن كتابخانه پرداختم در ضمن چشمم به نسخه اي خطي و ارزشمند از كتاب «كشف اللثالي» تاليف صالح بن عبدالوهاب عرندس افتاد، به هنگام ورق زدن اين حديث را با اين سند در آن كتاب ديدم: شيخ ابراهيم بن حسن ذراق، از شيخ علي بن هلال جزائري، از شيخ احمد بن فهد حلي، از شيخ زين الدين علي بن حسن خازن حائري، از شيخ ابي عبدالله محمد بن مكي شهيد با اسناد وي از ابوجعفر، محمد بن علي بن موسي بن بابويه قمي به اسنادش از جابرين يزيد جعفي از جابرين عبدالله انصاري از رسول خدا صلي الله عليه و آله از خداوند تبارك و تعالي روايت كرده است كه فرمود: يا احمد! لولاك لما خلقت الافلاك و لولا علي لما خلقتك و لولا فاطمه لما خلقتكما.

و من مي گويم: هم چنين اين حديث را علامه مرندي در «ملتقي البحرين / 14» و علامه نمازي شاهرودي در مستدرك سفينه البحار در ماده «خلق» و «فطم» آورده اند و اين جانب در فصل كنيه هاي آن حضرت در معناي «ام ابيها» شرحي بر اين حديث شريف نوشته ام، به آنجا مراجعه كنيد.

با كمال تاسف اين دانشمند گرامي و اين سيد جليل القدر سال گذشته در اصفهان دار دنيا را وداع و در جور مرقد مطهر علامه مجلسي عليه السلام دفن گرديد. (مترجم).